Drukte op de kartbanen! Want Max Verstappen wint de Formule 1. De 18-jarige autocoureur zorgde vorig jaar met zijn debuut in Formule 1 al voor sensatie, maar nu schrijft hij geschiedenis! Dus is jouw zoontje ook gek van Max Verstappen en karten?
Wat dacht je dan van een stoer kinderfeestje bij de Kartfabrique in Utrecht? Het stoerste kinderfeestje op dit moment! Ga het avontuur aan met je vriendjes en vriendinnetjes en kom racen als Max Verstappen!
- Je krijgt te gekke tips van een racecoach, waardoor je beter gaat racen.
- Je leert de raceregels en jouw F1-tenue en helm beschermen je tijdens de race.
- De monteur van de Kartfabrique checkt dagelijks de karts, zodat ze even snel kunnen gaan.
Alvast een paar leuke tips! Hoe neem je het enkele bocht?
Tijdens het karten kun je de meeste tijd winnen door het beter nemen van de bochten, dus de ideale lijn volgen. Het aansnijden van een bocht is erg belangrijk. Als je de ideale lijn wilt rijden, moet je je kart optimaal “zetten”, dat is het in een drift brengen van de kart (zie verder het onderdeel “remmen”). Zorg dat je tijdens de bocht je gewicht tegen de bocht in zet. Op deze manier zorg je ervoor dat de bandjes aan de buitenkant van de bocht meer druk hebben. Hierdoor kan je harder door de bocht karten omdat je meer grip hebt. Op sommige kartbanen kan deze techniek je echt een aantal tienden van een seconde opleveren.
Maar vergeet niet te remmen!
Het remmen verdient ook de nodige aandacht. Des te later je remt des te meer tijd je wint. Maar het kan ook gebeuren dat je wielen blokkeren, waardoor je alsnog rechtdoor schiet. Vooral beginnende karters kunnen veel tijd winnen door juist eerder te remmen.
Het beste is om iedere ronde iets later te remmen, waardoor je vanzelf merkt wanneer het niet meer kan. Tijdens het remmen kun je je kart ook “zetten” (al een beetje insturen) terwijl je nog aan het remmen bent. Waardoor je nog sneller afremt. Meestal glij je iets over de voorwielen. Als je wielen weer grip krijgen moet dat op de juiste snelheid gebeuren, anders spin je er alsnog af. Hoe vloeiender de bocht des te minder hoef je de kart te ‘zetten’ en/of te laten glijden.
Probeer de kart in snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen. Zonder dat daarbij dwarswerkende vrijving over de banden ontstaat. Bij een krappe bocht die met hoge snelheid wordt benaderd, moet je juist gebruik maken van de afremmende wrijving die ontstaat door de kart dwars te gooien.
Kijk een naar de mogelijkheden voor een te gek kinderfeestje bij Kartfabrique in Utrecht!